I Wielka Debata Oksfordzka na Politechnice Koszalińskiej
Opublikowano 19.11.2025 13:58

W środę, 19 listopada w auli kampusu przy ul. Śniadeckich odbyła się Wielka Oksfordzka Debata Konstytucyjna.

Wydarzenie zorganizowane przez Politechnikę Koszalińską, Stowarzyszenie Sędziów Polskich i Fundację Edukacji Prawnej Iustitia, a finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, polegało na przedstawieniu argumentów za i przeciw, obowiązkowej służbie wojskowej.

W debacie wzięły udział drużyny z I LO im. Dubois w Koszalinie i II LO im. Broniewskiego w Koszalinie. Uczestników i publiczność przywitał prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, dr Krzysztof Dziadek. Po nim głos zabrała rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK.

– „Jestem dumna i szczęśliwa, że ta debata oksfordzka właśnie u nas się odbywa, bo uczelnia wyższa jest takim miejscem, w którym jedną z misji jest kształtowanie krytycznego myślenia, otwartość na argumenty i dyskusje. To są fantastyczne akcje edukacji w zakresie prawa, edukacji obywatelskiej, demokracji. To są wielkie rzeczy, które dzieją się w Koszalinie i bardzo się cieszę, że Politechnika Koszalińska może to wspierać”. – powiedziała prof. Danuta Zawadzka.

W debatę wprowadziła zebranych Katarzyna Orłowska-Mikołajczak, prezeska Fundacji Edukacji Prawnej "Iustitia", przedstawiając marszałka, Jakuba Ostrowskiego; sędziego głównego, Kamila Jabłońskiego, a także sędziów:  Agnieszkę Mroczek z Sądu Rejonowego w Koszalinie i dra Igora Pogonowskiego z Katedry Zarządzania i Marketingu PK.

Debatanci mieli po 5 minut na przemowę, w tym 30 sekund czasu chronionego. Zgodnie z zasadami, mówcy mogli też zadawać pytania oponentom. Można było także zastosować zasadę „Ad vocem”, kiedy to podczas debaty drużyna mogła użyć krótkiego kontr-wystąpienia następującego od razu po przemówieniu.

Tematem debaty było „Czy państwa wschodniej flanki NATO powinny wprowadzić obowiązkowa służbę wojskową?” W czasie dyskusji przedstawiano dane statystyczne, argumenty o konieczności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Pojawiły się pomysły wprowadzenia reformy szkolnictwa w zamian za obowiązkowy pobór lub szkolenia dla cywili. Dyskusja była burzliwa i – jak zauważono – na wysokim poziomie.

Podczas narady sędziów, w auli odbył się quiz konstytucyjny w którym wzięły udział zarówno drużyny spierające się, jak i publiczność.

Ostatecznie Wielką Oksfordzką Debatę Konstytucyjną zwyciężyła drużyna propozycji z I Liceum Ogólnokształcącego, która optowała za wprowadzeniem obowiązkowej służby wojskowej. W uzasadnieniu sędzia główny wyjaśnił znaczenie „debaty powinnościowej”. Sędziowie wzięli pod uwagę brak lub zbyt późne zbicie argumentów strony przeciwnej. Pod względem merytorycznym można uznać, że zwyciężyło bezpieczeństwo Państwa  zamiast zdrowia psychicznego młodych mężczyzn objętych poborem. Jednak prawdziwym zwycięzcą okazała się idea prowadzenia debaty. Sędziowie skupili się w największym stopniu na jej formie.

Sędzia Agnieszka Mroczek na koniec skierowała do mówców słowa uznania – “Bardzo szanuję i gratuluję odwagi wszystkim osobom z drużyny propozycji i opozycji, ponieważ to, co tutaj dzisiaj zrobiliście  –  stanąć przed takim audytorium, przed studentami, przed swoimi nauczycielami, przed dyrekcją i wypowiadać się na takie trudne tematy, to była mega odwaga. Bardzo dziękuję i gratuluję. Podeszliście do sprawy odważnie i wykonaliście to zadanie świetnie.”

Uczestnicy debaty otrzymali dyplomy za wystąpienia, wyjątkowe, bogato ilustrowane egzemplarze Konstytucji i tzw. „Apteczki Prawne”.

Była to pierwsza i według zapowiedzi nie ostatnia debata w tej formie na Politechnice Koszalińskiej.

Fot. Adam Paczkowski