Przedstawicielki PK na seminarium Konowledge Exchange EU4Dual
Opublikowano 07.11.2025 09:44

Na uczelni partnerskiej John von Neumann University w Kecskemét na Węgrzech odbyło się Seminarium Wymiany Wiedzy EU4DUAL (Knowledge Exchange Seminar), zorganizowane przez Europejskie Centrum Doskonałości w zakresie Dualnego Kształcenia Wyższego. Tegoroczna edycja, odbywająca się pod hasłem „Przyszłość pracy jest DUALNA”, miała charakter hybrydowy, co umożliwiło udział zarówno stacjonarny, jak i zdalny przedstawicielom uczelni partnerskich z całej Europy.

Wydarzenie poświęcone było kluczowym zagadnieniom związanym z rozwojem i wdrażaniem modelu dualnego w szkolnictwie wyższym. W świecie, w którym tempo zmian technologicznych i społecznych redefiniuje pojęcie pracy, dualne kształcenie wyższe odgrywa coraz istotniejszą rolę, łącząc środowisko akademickie z przemysłem, wzmacniając zatrudnialność absolwentów, produktywność oraz międzynarodową współpracę uczelni.

Podczas seminarium omówiono między innymi wyzwania i osiągnięcia związane z wdrażaniem modelu dualnego, metody pedagogiczne stosowane w dualnym szkolnictwie wyższym, a także partnerstwa między uczelniami a przedsiębiorstwami w zakresie opracowywania programów nauczania. Poruszono również temat oczekiwań pokolenia Z wobec rynku pracy oraz zaprezentowano najlepsze praktyki integrujące badania naukowe, dydaktykę i doświadczenie zawodowe.

Politechnikę Koszalińską podczas wydarzenia reprezentowały mgr Edyta Halista-Telus z Wydziału Humanistycznego oraz mgr Joanna Stankiewicz-Majkowska ze Studium Języków Obcych PK, które wzięły w nim czynny udział w formule zdalnej, prezentując wyniki swoich badań.

Mgr Edyta Halista-Telus wraz z dr Szilvią Vargą (JvNU) zaprezentowały wystąpienie pt. „Exploring Soft Skills Profiles in Dual Higher Education: Insights from Polish Pedagogy and Hungarian Engineering Students”, poświęcone analizie kompetencji miękkich wśród studentów uczestniczących w programach dualnych w Polsce i na Węgrzech.

Mgr Joanna Stankiewicz-Majkowska przedstawiła prezentację pt. „Collaborative Online International Learning Projects in Language Education”, w której omówiła znaczenie międzynarodowej współpracy online w procesie nauczania języków obcych oraz rozwijaniu kompetencji międzykulturowych studentów.

Seminarium stanowiło ważną platformę wymiany doświadczeń i dobrych praktyk między uczelniami członkowskimi konsorcjum EU4Dual, potwierdzając rosnącą rolę edukacji dualnej w kształtowaniu przyszłości europejskiego szkolnictwa wyższego.

Fot. John von Neumann University