Wydział Humanistyczny: debata „Edukacja w czasie pandemii”
Opublikowano 16.04.2021 09:34


Wydział Humanistyczny Politechniki Koszalińskiej stale zaprasza do dyskusji o wyzwaniach współczesnego świata. Tym razem – 15 kwietnia br. – zaproszeni goście rozmawiali o tym jak pandemia koronawirusa wpłynęła na uczniów, nauczycieli i cały proces edukacji.

Na środku jeziora

Transmitowaną na profilach w mediach społecznościowych debatę „Edukacja w czasie pandemii” poprowadził Arkadiusz Wilman z Polskiego Radia Koszalin, wykładowca Politechniki Koszalińskiej. Zaproszenie zaś przyjęli: dr hab. Janina Świrko, prof. PK., dr Tomasz Parafiniuk (oboje z Wydziału Humanistycznego Politechniki Koszalińskiej), Zenon Dec i Anna Kiełb z Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, Emilia Michalska pedagog w Zespole Szkół nr 7 i Zespole Szkół Plastycznych im. Władysława Hasiora w Koszalinie oraz Agnieszka Hryckowian dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Marii Grzegorzewskiej w Sławnie.

Specjaliści podkreślali, że przejście na naukę zdalną w połowie zeszłego roku stanowiło ogromne wyzwanie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.

– To było jak wrzucenie na środek jeziora i oczekiwanie, że będziemy sprawnie pływać – stwierdził Zenon Dec.

 

Impuls dla nauczycieli

Konieczność prowadzenia nauki zdalnie wiązała się jednak z impulsem dla nauczycieli do zwiększania swoich kompetencji

– Nawet ci nauczyciele, którzy byli oporni wobec nowoczesnych technologii zrobili ogromne postępy. Pandemia wpłynęła zatem pozytywnie na rozwój zawodowy, nawet jeśli wymusiły to okoliczności – zauważyła Anna Kiełb.

Wiele miejsca w dyskusji poświęcono wpływowi nauki zdalnej na uczniów i studentów. Goście wskazywali na konsekwencje dla młodych ludzi długotrwałego zamknięcia w domach i konieczności spędzania bardzo długiego czasu przed komputerem.

Dr Tomasz Parafiniuk zaprezentował wyniki badań przeprowadzonych na studentkach i studentach pedagogiki w Politechnice Koszalińskiej dotyczących nauki zdalnej.

– Ponad 70 procentom ankietowanych brakuje wyjścia na uczelnie, mają również trudności w zachowaniu równowagi między nauką a życiem prywatnym. Większości również obowiązki rodzinne utrudniają edukację i zauważają, że warunki domowe nie sprzyjają uczeniu się – referował dr Tomasz Parafiniuk.

 

Brak kontaktu bezpośredniego

Zdaniem badacza i wykładowcy w takich okolicznościach niezwykle istotne jest podejście jakie mają nauczyciele do swoich podopiecznych.

– Jako wykładowca staram się być dla studentów wyrozumiały, pomocny i budować z nimi więź – dodał dr Tomasz Parafiniuk.

– Nie należy odrzucać nauki zdalnej jako takiej. Jednak to powinna być jedna z wielu form przekazywania wiedzy. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem – mówiła prof. Janina Świrko.

Agnieszka Hryckowian z kolei zauważyła pozytywny wpływ zdalnego nauczania na osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W szczególności dotyczy to dzieci ze spektrum autyzmu, choć jej zdaniem spadło ich uspołecznienie.

 

Skutki? W przyszłości

Eksperci zgodzili się, że na wiedzę o pełnych konsekwencjach wpływu pandemii na edukację i wszystkich w nią zaangażowanych trzeba będzie jeszcze poczekać.

Przypominali, że dopiero tegoroczni maturzyści będą rocznikiem, który do egzaminu dojrzałości przygotowywał się zdalnie. Ich zdaniem straty jakie są efektem izolacji od rówieśników oraz nauczycieli w zakresie funkcjonowania społecznego mogą być widoczne nawet przez kilka kolejnych lat.