Nauczyciel powinien stać się życiowym przewodnikiem
Opublikowano 23.09.2021 16:04

O roli emocji w procesie edukacji, o budowaniu poczucia wartości u ucznia i poszukiwaniu motywacji edukacyjnych dyskutowano podczas czwartkowej konferencji pt. „Rola kompetencji miękkich w pracy nauczyciela i wychowawcy”, którą zorganizowało Kuratorium Oświaty w Szczecinie i Politechnika Koszalińska. W konferencji wzięli udział dyrektorzy szkół z regionu, nauczyciele i pedagodzy.

Otwierając konferencję, rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK wyraziła radość z tego, że wydarzenie może się odbyć w tradycyjnej, bezpośredniej formule. – Nasza uczelnia jest otwarta na współpracę przy realizacji różnych projektów edukacyjnych, w tym dotyczących podnoszenia kwalifikacji pedagogów – zapewniła. Wspomniała o współorganizowanych przez uczelnię Szkołach Ćwiczeń w Szczecinku i Koszalinie, o zajęciach warsztatowych dla uczniów i współpracy ze szkołami przy kształceniu w niektórych zawodach (księgowy, logistyk).

Magdalena Zarębska-Kulesza, zachodniopomorska kurator oświaty, mówiła o odpowiedzialnej roli pedagogów, którzy oprócz przekazywania wiedzy muszą mieć czas na rozmowę z uczniem i kontakty z jego rodziną. Stąd m.in. potrzeba uzupełniania kompetencji uławiających nawiązywanie takich relacji. Jak dodała, swój udział w konferencji planował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Liczne obowiązki uniemożliwiły mu jednak przyjazd do Koszalina. Pan minister skierował list do uczestników wydarzenia, w którym napisał m.in. „Cieszę się, że dzięki współpracy Politechniki Koszalińskiej i Kuratorium Oświaty w Koszalinie udało się znaleźć przestrzeń do debaty na temat znaczenia kompetencji miękkich w pracy nauczyciela”.

Odpowiedzialną rolę nauczycieli podkreśliła dr Iwona Zychowicz z Katedry Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych Wydziału Humanistycznego Politechniki Koszalińskiej. Szkoła musi mieć wewnętrzny klimat, nie może być zimną instytucją. Powinna stać się miejscem przeżywania przygody, a nie przykrą koniecznością, miejscem osiągania sukcesów, a nie rywalizacji. Dr Iwona Zychowicz wspomniała też o trudnych zadaniach, jakie stoją przed nauczycielami w związku z długim okresem izolacji (pandemia Covid). Szkoła w takiej sytuacji powinna dać uczniom szansę na odbudowę relacji i zbudowanie poczucia bezpieczeństwa.

Dr Lucyna Maksymowicz reprezentująca również Katedrę Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych Wydziału Humanistycznego omówiła pożądane kompetencje miękkie w pracy nauczyciela (m.in. komunikatywność, krytyczne myślenie, pozytywne nastawienie, umiejętności przywódcze, umiejętności pracy w zespole).

Podczas zajęć warsztatowych kolejny prelegent, Sławomir Rak, trener neurolingwistycznego programowania i właściciel Polskiej Akademii NLP wyjaśnił, jaką rolę pełnią emocje w procesie szkolnym. Tłumaczył jak właściwie budować motywacje i wyzwalać w uczniu poczucie wiary w siebie.

Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska